Program autorski: ,,Jesteśmy bezpieczni”.
Opis programu
Program edukacyjno-wychowawczy ,,Jesteśmy bezpieczni” jest napisany z myślą o dzieciach sześcioletnich, ale może być realizowany również w grupach młodszych. Ma on na celu podniesienie świadomości przedszkolaków wobec zagrożeń jakie mogą napotkać w swym życiu podczas wykonywania codziennych czynności, podczas zabaw w domu, w przedszkolu, na podwórku a także na spacerze. Jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego opublikowaną w rozporządzeniu MENiS z dnia 26 lutego 2002 roku, wg której jednym z zadań przedszkola jest ,,uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka”.
Założenia programu:
Nabywanie umiejętności prawidłowego, bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych mogących nieść dziecku zagrożenie oraz umiejętność przewidywania i zapobiegania tym zagrożeniom.
Cele:
- wdrażanie do bezpiecznej zabawy w grupie,
- wdrażanie do bezpiecznego korzystania ze sprzętu ogrodowego
- poznanie zasad prawidłowego poruszania się po drogach,
- poznanie zagrożeń związanych z nieodpowiednią obsługą sprzętu i urządzeń działających na prąd elektryczny i gaz,
- rozumienie niebezpieczeństwa wynikającego z zabawy niektórymi przedmiotami, trującymi substancjami;
- rozumienie niebezpieczeństw wynikających z niewłaściwego doboru miejsca zabaw;
- kształtowanie umiejętności zachowania właściwej postawy w kontaktach ze zwierzętami;
- kształtowanie umiejętności prawidłowego zachowania się wobec obcych;
- poznanie numerów telefonów alarmowych i sytuacji, w których należy z nich korzystać.
Środki dydaktyczne:
- ilustracje,
- historyjki obrazkowe,
- znaki drogowe,
- bajki, opowiadania,
- wiersze,
- zagadki,
- piosenki,
- obrazki do kolorowania,
- książeczki dla dzieci i broszury: ,,Sześciolatek poznaje zasady ruchu drogowego”, ,,Nie jestem sam na drodze”, ,,Komenda Miejska Policji w Krakowie radzi jak żyć bezpiecznie”
Sposób realizacji:
Program należy realizować przez cały rok szkolny w powiązaniu z tematyką kompleksową omawianą w poszczególnych miesiącach. Wiele niezaplanowanych wcześniej sytuacji stwarza możliwość do poruszania bądź powracania do tematów związanych z bezpieczeństwem. Program podzielono na pięć ośrodków tematycznych, w obrębie których zaproponowano tematykę zajęć.
I. Bezpieczna zabawa
Lp
|
Tematyka zajęć
|
Sposoby realizacji
|
Umiejętności dziecka
|
1.
|
Razem z kolegami.
|
Rozmowa z dziećmi, wskazywanie przykładów bezpiecznych i niebezpiecznych zabaw w grupie oraz ich konsekwencji.
|
-wie, jak bezpiecznie bawić się w grupie, tak, aby nie zrobić krzywdy sobie lub innym.
-potrafi przestrzegać umów,
|
2.
|
Na placu zabaw.
|
Rozmowy podczas zabaw w ogrodzie przedszkolnym, przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy.
|
-wie, w jaki sposób korzystać ze sprzętu do zabaw ruchowych.
|
3.
|
Zimowe zabawy.
|
Rozmowy przy ilustracjach, podawanie przykładów dobrej i złej zabawy oraz przewidywanie ich następstw. Opowiadanie historyjki obrazkowej: ,,Pierwsza ślizgawka”
|
- wie, że nie należy wchodzić na zamarznięte zbiorniki wodne, zjeżdżać na sankach na jezdnię.
|
4.
|
Wakacyjny wypoczynek.
|
Omówienie, jak bezpiecznie spędzić wakacje:
- kąpiel słoneczna i wodna,
- podróże i zwiedzanie ciekawych miejsc.
|
-wie, jak bezpiecznie korzystać z kąpieli;
-rozumie konieczność przebywania pod opieką dorosłych.
| II. Bezpiecznie na drodze.
Lp.
|
Tematyka zajęć
|
Sposoby realizacji
|
Umiejętności dziecka
|
1.
|
Poznajemy zasady ruchu drogowego.
|
Ćwiczenia w rozróżnianiu prawej i lewej strony. Poznanie barw i znaczenia sygnalizacji świetlnej. Poznanie niektórych znaków drogowych, podział na cztery podstawowe grupy: ostrzegawcze, zakazu, nakazu i informacyjne – określanie ich kształtów i barw.
|
-rozróżnia prawą i lewą stronę ciała;
-zna kilka ważniejszych znaków drogowych;
|
2.
|
Potrafimy prawidłowo poruszać się po drogach.
|
Piesza wycieczka na pobliską stację kolejową. Po drodze – rozpoznawanie znaków drogowych, wyjaśnienie ich znaczenia.
|
-prawidłowo porusza się w grupie;
|
3.
|
Praca policjanta Ruchu Drogowego.
|
Spotkanie z policjantem Ruchu Drogowego, rozmowa na temat jego pracy i bezpiecznego poruszania się po drogach.
|
- zna rolę policji w utrzymaniu ładu i bezpieczeństwa na drogach,
-rozumie konieczność
stosowania elementów odblaskowych.
|
4.
|
Będę kierowcą jak moi rodzice.
|
Rozmowa na temat odpowiedzialności kierowców i pasażerów za bezpieczną jazdę. Piosenka ,, Będę kierowcą”.
|
- wie, że kierowca jest zobowiązany do bezpiecznego prowadzenia auta,
-wie, że kierowca i pasażerowie mają podczas jazdy mieć zapięte pasy, a dziecko ma siedzieć w foteliku.
|
III. Bezpiecznie w domu i w przedszkolu.
Lp.
|
Tematyka zajęć
|
Sposoby realizacji
|
Umiejętności dziecka
|
1.
|
Niebezpieczne urządzenia.
|
Poznanie elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego i zasad jego bezpiecznej obsługi; wykonanie ćwiczeń praktycznych, np.: odkurzamy w kąciku lalek, robimy sok w sokowirówce.
Poznanie niebezpieczeństw związanych z nieumiejętną obsługą urządzeń elektrycznych i gazowych – porażenie prądem, pożar, poparzenia itp. Opowiadanie historyjki obrazkowej pt. ,,Nieostrożna Hania”.
|
-wie ,że za zgodą rodziców może wykonywać proste czynności przy obsłudze niektórych urządzeń, np.: włączenie światła, czajnika, telewizora, odkurzacza, itp., potrafi zachować zasady bezpieczeństwa;
-wie, że dzieciom nie wolno bawić się urządzeniami elektrycznymi i gazowymi, zna zagrożenia z tego wynikające.
|
2.
|
Przedmioty
i substancje.
|
Wyjaśnienie czym może skończyć się zabawa zapałkami, niewłaściwe posługiwanie się ostrymi przedmiotami, spożycie lekarstw lub trujących substancji.
|
-prawidłowo posługuje się nożyczkami;
-wie, czym grozi zabawa zapałkami, spożycie trującej substancji.
|
3.
|
Sami w domu.
|
Słuchanie i omówienie baśni Braci Grimm pt. ,,O wilku i siedmiu koźlątkach”.
|
-wie, że nie należy otwierać drzwi obcym osobom,
-wie, jakich informacji nie wolno udzielać przez telefon
|
4.
|
Gdzie szukać pomocy?
|
Poznanie numerów telefonów alarmowych, wyjaśnienie kiedy i jak z nich korzystać – ćwiczenia praktyczne.
|
-zna numery alarmowe
997-policja
998-straż pożarna
999-pogotowie ratunkowe
| IV. Poza domem.
Lp.
|
Tematyka zajęć
|
Sposoby realizacji
|
Umiejętności dziecka
|
1.
|
Rośliny.
|
Poznanie trujących roślin rosnących na polach, łąkach i w lesie (grzyby) – oglądanie podczas spacerów i wycieczek oraz na ilustracjach.
|
-zna niektóre gatunki grzybów i roślin trujących i wie, że nie wolno ich zrywać.
|
2.
|
Nieznane zwierzęta.
|
Rozmowa na temat unikania kontaktów z nieznajomymi zwierzętami – omówienie zagrożeń: pogryzienie przez psa, dzikie zwierzę np. leśne, zarażenie wścieklizną.
|
-zna zagrożenia wynikające z kontaktów z nieznanymi zwierzętami; wie, że należy ich unikać.
|
3.
|
Niebezpieczne miejsca i obiekty.
|
Rozmowa na temat niebezpiecznych miejsc i obiektów, uświadomienie dzieciom, że nie wolno im w nich przebywać bez opieki dorosłych: tory kolejowe, opuszczone budynki, studnie, pobliże zbiorników wodnych, zarośla itp.
|
-wie, jakie miejsca i obiekty mogą być niebezpieczne i że należy ich unikać.
| V. Żyjemy wśród ludzi.
Lp.
|
Tematyka zajęć.
|
Sposoby realizacji
|
Umiejętności dziecka
|
1.
|
Mili nieznajomi.
|
Słuchanie i omawianie bajek: ,,Czerwony Kapturek”, ,,Królewna Śnieżka”, ,,Jaś i Małgosia”; jako przykładów na to, że nie wszyscy są dobrzy (nawet jeśli wydają nam się mili) i mogą zrobić nam krzywdę. Odgrywanie scenek dramowych na temat: ,,Jak zachowywać się wobec obcych w różnych sytuacjach”.
|
-wie, jak zachować się w kontaktach z nieznajomymi;
-wie, że nie wolno im bezgranicznie ufać.
|
2.
|
Moje ciało.
|
Wypowiedzi dzieci w jakich sytuacjach są dotykane lub dotykają innych. Co można wyrazić poprzez dotyk. Określanie, jaki dotyk sprawia, że jesteśmy szczęśliwi, a jaki wywołuje przykre doznania.
|
-rozumie pojęcia: zły i dobry dotyk,
-wie, jak chronić swoje ciało.
|
Spodziewane efekty po zakończeniu realizacji programu:
dziecko
- bezpiecznie porusza się po drodze;
- wie, w jakich sytuacjach może prosić o pomoc policjanta;
- bezpiecznie bawi się z kolegami w sali zajęć i na podwórku;
- wie, jakich urządzeń elektrycznych i gazowych nie wolno mu dotykać i obsługiwać;
- wie, jakie miejsca są niebezpieczne i unika ich;
- rozumie, że nie wolno mu bawić się ostrymi przedmiotami, zapałkami;
- wie, że niektóre rośliny, substancje, leki mogą być trujące;
- potrafi przewidzieć skutki nieodpowiednich zabaw i zajęć;
- ma ograniczone zaufanie do osób nieznajomych;
- wie, że nie wolno zbliżać się i dotykać nieznanych zwierząt;
- potrafi prawidłowo zachować się w razie zagrożenia;
- wie, gdzie w razie potrzeby szukać pomocy i wsparcia;
- potrafi korzystać z telefonu i zna numery alarmowe.
Ewaluacja:
- konkurs wiedzy na temat bezpieczeństwa dzieci;
- prace plastyczne;
- ankieta wśród rodziców.
Opracowała Anna Gustab Szkoła Podstawowa nr 133 w Krakowie Oddział przedszkolny
|